Popular Posts

Tuesday 22 October 2013

Tutorial Untuk Meletakkan Gadjet Di Blog

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

Hye semua... post kali ni saya nak share something pasal blog. Bila kita dah jadi blogger ni kenalah belajar banyak benda. Bila dah belajar ilmu tu elok lah kita sebarkan. Betul tak? Nak share benda simple dan mungkin ramai dah tahu buat. Tapi yang belum tahu boleh cuba.

1.   Langkah pertama,klik button ‘Design’ yang berada pada bahagian atas blog kita
   

1.       Selepas ianda klik button tersebut,akan keluar di dalam komputer anda paparan seperti di bawah,dan anda hanya perlu klik pada button ‘Layout’ yang berada pada bahagian kiri blog anda.

 

1.       Setelah itu,anda perlu klik pada button ‘Add a Gadget’ seperti gambar di bawah.

 

1.       Selepas itu,komputer anda akan menunjukkan paparan senarai gadjet untuk dipilih. Sebagai contoh saya memilih gadjet ‘Video Bar’.  Anda perlu menekan ikon + pada bahgian kiri blog anda seperti gambar dibawah.

 

1.       Setelah itu,akan muncul dipaparan komputer anda  seperti gambar di bawah. Anda perlu mengisi ruang kosong yang disediakan. Setelah selesai,anda perlu klik pada button ‘Save’.

 

1.       Setelah itu,anda perlu klik pada button ‘Save Arrangement’.


Selepas itu,anda bolehlah klik pada button ‘View Blog’ seperti gambar dibawah.

 


 Inilah hasil gadjet yang telah dimasukkan dalam blog anda.

 

1.       Sebagai tambahan,untuk menggunakan gadjet tersebut,anda hanya perlu klik pada gambar tersebut ,selepas itu akan muncul imej seperti di bawah.

 

1.       Sekian sahaja tutorial untuk meletakkan gadjet di blog anda.











No comments:

Post a Comment